Så byter du fackförbund – Följ vår enkla guide för att byta fackförbund!

Att välja fackförbund kan ibland vara svårt och det är inte helt ovanligt att man efter ett tag som medlem i ett fackförbund känner att det fackförbund som man gått med i inte passar en. Olika fackförbund erbjuder olika mycket service och hjälp, därför kan det vara en bra idé att byta fackförbund om man inte känner sig helt nöjd. Om man byter bransch, yrke eller arbetsplats kan det även vara bra att byta fackförbund till det som är mest aktivt där man arbetar.

Att byta fackförbund är inte alls så svårt som man kanske tror. Ofta räcker det att man ringer eller mejlar sitt fackförbund för att säga upp sitt medlemskap. Sedan kontaktar man bara det fackförbund som man vill byta till och strax därefter har du helt enkelt bytt fackförbund!

Så byter du fackförbund:

1. Kontakta ditt nuvarande fackförbund – Ring eller mejla ditt nuvarande fackförbund och meddela dem att du vill avsluta ditt medlemskap. Följ fackförbundets anvisningar för att lämna förbundet.
  2. Ta kontakt med det nya fackförbundet du vill med medlem i och fyll i ansökningsblanketten.
  3. Utträdelsedag och inträdelsedag – Se till att din utträdelsedag från ditt gamla fackförbund matchar din inträdelsedag till ditt nya fackförbund. Vanligtvis sker utträde vid ett månadsskifte. När allt matchar begär du utträde och skickar in din anmälan till ditt nya fackförbund.
  4. A-kassa – Behöver du byta a-kassa också? Följ då samma steg.