Det är enkelt att gå med i facket! Att för första gången i sitt yrkesverksamma liv bli medlem i facket kan kännas som ett stort projekt och man kan lätt bli överväldigad över alla alternativ man har. Men att bli gå med i facket är egentligen väldigt enkelt.

gå med i facket

Det första du behöver göra är att kolla vilka fackförbund som representerar ditt yrke eller din bransch. För vissa yrkesgrupper och branscher finns det flera olika fackförbund verksamma. Det finns också större fackförbund, som Unionen och Vision, som samlar en stor grupp av yrken.

När du har hittat fackförbunden som matchar din yrkesgrupp är det dags att jämföra förbundens erbjudanden. Många erbjuder försäkringar, som inkomstförsäkring, gruppförsäkring och andra typer av försäkringar, medlemslån hos banker, och rabatter och andra erbjudanden hos samarbetspartners. Att vara medlem i facket ger alltså en rad fördelar utöver det som erbjuds dig i ditt yrkesliv.

Nu är det dags att välja det fackförbund du vill bli medlem hos. Du anmäler dig enkelt på fackförbundets hemsida. Från och med att du börjar betala din medlemsavgift är du helt enkelt medlem i facket!

Du kan kombinera ditt fackliga medlemskap med ett medlemskap i a-kassan – då kan du säkra en inkomst även om du skulle bli uppsagd. Många fackförbund har egna a-kassor eller a-kassor de samarbetar med – men det finns även fristående a-kassor som alla kan bli medlem i.