Det är enkelt att gå med i facket! Att för första gången i sitt yrkesverksamma liv bli medlem i facket kan kännas som ett stort projekt och man kan lätt bli överväldigad över alla alternativ man har. Men att gå med i facket är egentligen väldigt enkelt.

I guiden nedan hjälper vi dig!

gå med i facket

Så går du med i facket

Det första du behöver göra är att kolla vilka fackförbund som representerar ditt yrke eller din bransch. För vissa yrkesgrupper och branscher finns det flera olika fackförbund verksamma. Det finns också större fackförbund, som Unionen och Vision, som samlar en stor grupp av yrken inom en viss bransch eller sektor.

När du har hittat fackförbunden som matchar din yrkesgrupp är det dags att jämföra förbundens erbjudanden. Många erbjuder försäkringar, som inkomstförsäkring, gruppförsäkring och andra typer av försäkringar, medlemslån hos banker, och rabatter och andra erbjudanden hos samarbetspartners. Att vara medlem i facket ger alltså en rad fördelar utöver det som erbjuds dig i ditt yrkesliv.

Nu är det dags att välja det fackförbund du vill bli medlem hos. Du anmäler dig enkelt på fackförbundets hemsida. Från och med att du börjar betala din medlemsavgift är du helt enkelt medlem i facket!

Du kan kombinera ditt fackliga medlemskap med ett medlemskap i a-kassan – då kan du säkra en inkomst även om du skulle bli uppsagd. Många fackförbund har egna a-kassor eller a-kassor de samarbetar med – men det finns även fristående a-kassor som alla kan bli medlem i.

Gå med i facket – steg för steg

1. Hitta ett fackförbund som representerar dig som yrkesverksam. Det finns fackförbund som endast samlar en viss yrkesroll, fackförbund som samlar alla inom en viss bransch eller bredare fackförbund.
  2. Jämför alla matchande fackförbunds erbjudanden. Finns det flera olika förbund som representerar din yrkesgrupp? Jämför då vad de olika förbunden erbjuder sin medlemmar. Det kan vara värt att titta på medlemsavgift, försäkringar, rabatter, stöd och hjälp.
  3. Bli medlem. När du har valt det bästa fackförbundet för dig är det dags att ansöka om medlemskap. Det kan man ofta göra direkt på förbundets hemsida.
  4. Glöm inte a-kassa. Det kan många gånger vara fördelaktigt att kombinera sitt fackliga medlemskap med ett medlemskap i en a-kassa. Som medlem i a-kassan får man ersättning om man skulle bli av med sitt arbete.